Sedan 2010 har externa Radium Engineering catch tankar varit ett utmärkt sätt att eliminera bränslebortfall som uppstår i racing. För att förenkla VVS och paketering introducerade Radium Engineering den första som marknadsför Fuel Cell Surge Tank (FCST) 2013. Denna FCST blev snabbt det föredragna bränslesystemet för tävlingsfordonsmarknaden och professionell racing. Efter 10 år så lanseras den nya FCST-X (Fuel Cell Surge Tank-10 Years).
FCST-X FUNKTIONER
Funktionerna nedan överförs från tidigare catch tankar.
- Sammanfogat enkel 10AN ORB invändigt gängat utlopp. Alla pumpar använder backventiler som förhindrar återflöde.
- Envägspåfyllningsventiler (355LPH vardera) tillåter bränsle in, men inte ut, och håller catch tanken full.
- Flera bränslepumpalternativ inklusive gerotor, reaktionsturbin och borstlösa DC pumpar.
- Hermetiskt förseglade elektriska anslutningar i rostfritt stål som kan hantera alla pumpar.
- Förenklad service eliminerar tätningsbrickor och bränslecellshållare.
- Full CNC aluminiumkonstruktion med anodiserad yta för överlägsen korrosionsbeständighet.
- Bränslekompatibilitet: blyad och blyfri bensin, metanol, etanol, E85, etc.
- Tillval brytare till övervakning att catch tanken är full eller diagnostisk LED indikering.
- Rollover ventil
NYA FUNKTIONER
Utöver alla tidigare FCST-funktioner är den nya FCST-X-versionen fullspäckad med innovationer.
- Snabb lyft och åtkomst till förpump (totalt 9 bultar)
- Integrerat lyfthandtag för bränslepumpservice
- Lätt catch tank ökad från 2,2L till 2,6L
- Kompatibel med nivåsensorer
- Designad med färre potentiella läckpunkter
- Förbättrad för snabb påfyllning
- Optimerad intern vätskehantering
- Förbättrat vältningsskydd
- Anti rotations elektriska terminaler
KOMPATIBEL MED MIN BRÄNSLECELL?
För att installera en Radium Engineering FCST-X i en bränslecell måste följande kriterier uppfyllas:
1. Bränslecellen måste ha industristandarden 6"x10", 24-bultar flänsöppning.
2. Öppningen måste vara på bränslecellens ovansida (dvs inte en sidoyta).
3. Celldjupet måste vara minst 7,7" (196 mm) mätt från den yttre ovansidan till den inre bottenytan.
HUR DET FUNGERAR
En lyftpump pumpar upp bränsle från botten av bränslecellen och pumpar in det i catch tanken. Inuti catch tanken kan upp till 3 bränslepumpar användas för att mata högtrycksbränsle till motorn. Som visas nedan kan bränsle inte passera mellan de 3 oberoende filtreringskamrarna (A, B, C). Om färre än 3 pumpar är installerade behöver den tomma porten INTE blockeras.
Om lyftpumpen suger luft kommer volymen inuti catch tanken att hålla pumparna matade och motorn matad med bränsle. Returen från bränsletrycksregulatorn leds också till catch tanken för att hålla den full.
Det finns 3 påfyllningsventiler integrerade i botten av catch tanken. Dessa 1 vägs FKM påfyllningsventiler är förseglade stängda om inte bränslenivån i cellen stiger över bränslenivån i catchtanken. Om detta händer öppnas varje påfyllningsventil och skickar 355LPH bränsle (totalt 1065LPH) in i catch tanken tills bränslenivån når en jämvikt.
Överskottsbränsle i catch tanken svämmar helt enkelt över till bränslecellen.
Standard nipplar
PUMP UT, 8AN HANE
Bränslepumpens utloppsport markeras med "PUMP OUT" graveringen. Den använder 7/8"-14 gängor vilket gör den kompatibel med alla 10AN ORB-kopplingar. FCST-X levereras som standard med en vanlig 10AN ORB till 8AN hane adapterkoppling. Däremot kan olika 10AN ORB-adapterkopplingar köpas separat.
Retur AN6 Hane
Den externa "RETURN" porten används för lågtrycksbränsle som returneras från FPR. Denna port använder 3/4"-16 gängor vilket gör den kompatibel med alla 8AN ORB-kopplingar. FCST-X levereras som standard med en vanlig 8AN ORB till 6AN hane adapterkoppling. Däremot kan olika 8AN ORB-adapterkopplingar köpas separat.
Ventilation AN8 Hane
"VENT"-porten är gängad med 1-1/16"-12 gängor vilket gör den kompatibel med alla 12AN ORB-kopplingar. FCST-X levereras som standard med 20-0934, som använder en vanlig 8AN hane för ventilation
Vad ingår?
Följande levereras som standard med varje FCST-X-variation
- Anodiserad aluminium 6x10 platta
- Anodiserad aluminium pumphatt för catch tank
- Hatt för lyftpump i anodiserad aluminium
- Servicehandtag i anodiserad aluminium
- Nivåsensorplatta i anodiserad aluminium
- Anodiserad aluminium fäste till lyftpump
- Rostfria lyftpumpsfästen (långa och korta)
- Lyftpump bränslefilter
- Anodiserad aluminium 8AN rullningsventil
- FKM tankning vältskydd
- FKM 6x10 24-håls packning
- 8AN ORB till 6AN hane returkoppling
- 10AN ORB till 8AN hane utpumpningskoppling
- 2AN ORB bränslenivåkontakts plugg
- FKM 1-vägs påfyllningsventiler (x3)
- Kupolmuttrar i anodiserad aluminium
- Ringterminaler
20-1992-00
Denna FCST-X inkluderar inte bränslepumpar. Den kan rymma upp till 3 högtryckspumpar och 1 lyftpump av följande.
PUMPKOMPATIBILITET
- Walbro F90000267
- Walbro F90000274
- Walbro F90000285
- *Walbro F90000295
*Eftersom denna pump inte har en inbyggd backventil, måste flera högtryckspumpar köras tillsammans (inte stegvis).
OBS! Pumpar ingår inte!