Order före 12 skickas samma dag

 Experter på bränsle- & elsystem

 Stort eget lager

Radium Bränsle Surge Tank/Armatur BMW E90/91/92/93

9 100 kr
Finns i lager för omgående leverans
1-2 veckors lev tid
Endast få kvar i lagret (0 st)
1-2 veckors lev tid
Bevaka produkt

Ange din e-postadress nedan så meddelar vi dig när produkten finns i lager! Din e-postadress sparas i upp till 180 dagar.

Produktbeskrivning:

Radium Fuel Hanger Surge Tank är ett revolutionerande sätt att eliminera bränslebortfall som kan uppstå under högpresterande körning, samtidigt som det ger ett sätt att uppgradera bränslepumparna för motormodifieringar med höga effektuttag. Detta system installeras inuti BMW bränsletanken på motsatt sida av fabrikens bränslepump och kan hålla en eller två högflödes eftermarknadsbränslepumpar. Orginal bränslepumpen används för att pumpa in bränsle i FHST, medan pumparna inuti FHST levererar bränsle till motorn. Systemet är E85-kompatibelt och kräver inga permanenta ändringar för installation.

Passar till följande modeller

BMW E90 3-serie (N54 eller N55)

BMW E91 3-serie (N54 eller N55)

BMW E92 3-serie (N54 eller N55)

BMW E93 3-serie (N54 eller N55)

ANMÄRKNINGAR:

1. Detta system är även kompatibelt med E90/91/92/93 M3 bränsletank. Men eftersom M3 använder en borstlös bränslepump måste installatören komma på en lösning för att trigga den/de nya bränslepumparna i catchtanken. Detta tas inte upp i installationsanvisningarna.

2. Detta system är INTE kompatibelt med BMW 1-seriefordon (E81/E82/E86/E87).

BMW Bränsletank

Orginal bränsletanken är ganska komplex. Venturijetpumpen drivs av matningsledningen istället för returen (M3 har 2 venturijetpumpar). Förpumpfiltret och FPR är integrerade i den vänstra sidan av tanken där FHST monteras.

Radium FHST

När dessa BMW:ar upplever höga laterala G-krafter, lider de i sig av bränsle far runt i tanken. FHST är den bästa lösningen för att förhindra bränslebortfall. Som beskrivs nedan försörjs FHST pumparna med bränsle från 3 olika källor: Orginal elektriska "lyft" pumpen, bränsletrycksregulatorn (FPR) och den integrerade 1-vägsventilen.

Observera att BMW bränslepumpen fortfarande behålls men nu återanvänds som en "lyft" pump för att fylla och bibehålla volymen i FHST. Lyftpumpen fyller FHST tanken genom en speciell öppning i FHST. Detta håller det tryck som krävs för att venturijetpumpen/-pumparna ska vara aktiva och leverera bränsle till lyftpumpen. När ett lågt behov av bränsle finns, kommer FHST-behållaren att svämma över tillbaka till den vänstra sidan av Orginal tanken. Bränslet kommer sedan att cirkulera tillbaka in i FHST genom en envägsventil integrerad i botten av FHST. Till skillnad från traditionella catchtankar som är starkt beroende av flödesmatchning av catchtank och lyftpump, använder FHST en extra källa som kan bortse detta viktiga förhållande. Oavsett vad som förändras dynamiskt med de andra 2 bränslekällorna, kommer den högflödande envägsventilen ständigt att tillföra bränsle till FHST-behållaren tills den vänstra sidan av bränsletanken blir extremt låg. Vid denna tidpunkt är det upp till lyftpumpen och FPR att leverera de sista unsen bränsle till FHST.

Integrerad bränsletrycksregulator

Precis som orginal är en bränsletrycksregulator (FPR) integrerad i enheten.

Dessutom, om en signal från insug är installerad, kan denna FPR arbeta i ett förhållande på 1:1 vilket tillåter att bränsletrycket ökar proportionellt med laddtrycket. Det återkommande returbränslet från FPR skickas tillbaka till catchtanken och håller den full. En 6-håls avledare fördelar bränslet jämnt inuti behållaren och förhindrar luftbubblor och skumbildning.

Installation

För att få plats orginal bränslepumpens täckplåt har den AN8 ORB gängade matarporten en förinstallerad lågprofil AN8 hankoppling.

Elektrisk

De specialdesignade rostfria elektriska anslutningarna klarar enkelt det höga strömbehovet. Dessa servicebara anslutningar är ordentligt förseglade och ogenomträngliga för alla vanliga och exotiska bränslen. Icke ledande kupolmuttrar tillhandahålls för att förhindra oavsiktlig kortslutning. Elektriska moteringsdetaljer ingår för bränslepump(ar) och orginal nivågivare. Dessutom är kablarna i tanken isolerade med högkvalitativt kemiskt resistent ETFE.

Denna sats inkluderar 1 relä, 1 säkring och alla tillhörande ledningar och monteringsdetaljer för att installera 1 catchtankpump.

Om en extra bränslepump kommer att installeras får man komplettera med ett extra relä och säkring.

20-1972 är kompatibel med följande bränslepumpar:

Walbro F90000267

Walbro F90000274

Walbro F90000285

 

 

Ingår

  • Drop in ersättning
  • Tillåter 1 eller 2 högtryckspumpar
  • 1:1 Bränsletrycksjusteringar
  • Bränsle svältskydd
  • Integrerad 1-vägs påfyllningsventil
  • Elektriska moteringsdetaljer
  •  Kompatibel med olika pumpar
  • Anodiserad aluminiumkonstruktion
  • Kompatibel med bensin och etanol
  • Anodiserad aluminium 8AN hanuttag
  • Anodiserad aluminium catchtank
  •  Bränslebeständiga slangar och kablar
  • Moteringsdetaljer i rostfritt stål
  • Relä och säkring



Tillverkare:
Radium Engineering

Artikelnummer:
20-1972

Dokument:
attachment 19-0189b.pdf
Rekommenderade tillbehör till denna produkt
Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen