Order före 12 skickas samma dag

 Experter på bränsle- & elsystem

 Stort eget lager

Bränslepulsdämpare

Öppning och stängning av bränslespridare skapar tryckpulser i bränslesystemet vilket kan leda till instabilt bränsletryck. För att uppnå ett säkert och konsekvent bränsletryck krävs ofta en bränslepulsdämpare (FPD= fuel pulse damper). FPD: s inre membran absorberar oscillerande pulser och stabiliserar bränsletrycket. Denna korrigering kan mätas i hela RPM-området och kan ofta hjälpa tomgångsegenskaper, speciellt med högflödesspridare. Vidare kan en bränslepulsdämpare hjälpa till att lösa oregelbundna lambda pikar, som vanligtvis upplevs som omöjliga att korrigera bort.

Vad gör Radium FPDs unika?

Radium Engineering FPD använder en vakuum / boost referensport som möjliggör en effektiv bränslepulsdämpare även vid förhöjda bränsletryck som när man använder en 1:1 bränsletrycksregulator.

Vad är skillnaden mellan FPD-R och FPD-XR ? FPD-R (grön topp) är något kortare än FPD-XR (svart topp) så att den kan användas i begränsade utrymmen

Vilken FPD VÄLJER jag ?

FPD-R (bränslepulsdämpare) och FPD-XR (bränslepulsdämpare-extra stort reglerområde) .

FPD-R Grundtryck = 2,75 - 4,4 Bar (statiskt)

FPD-XR Grundtryck = 2,75 - 8,3 Bar (statiskt)

Grundtryck är bränsletrycket uppmätt när bränslepumpen körs UTAN en vacuum ansluten till bränsletrycksregulatorn.

 

 

VIKTIGT: Områdena ovan är endast statiska bränsletryck. Vilket dynamiskt bränsletryck som skapas av en tryckregulator utanför detta intervall är acceptabelt, men endast när grundtrycket "statiskt" bränsletryck är inställt inom dessa områden och vakuum / boost slangen inte är ansluten.

 

Se exempel iunder produkter

 

 

Exempel 1:

Fordon: Mitsubishi EVO

OEM-statiskt bränsletryck: 3 Bar

Laddtryck: 1,4 Bar

Tryckregulator 1:1 

Anmärkningar: Även om bränsletrycket är 4,4 Bar vid fullt laddtryck, kan antingen FPD-R eller FPD-XR fungera i det här exemplet eftersom det statiska trycket är inom rekommendationerna . Vakuum / boost slangen måste anslutas till FPD.

 

 

 

 

Exempel 2:

Fordon: BMW E46 M3

OEM-statiskt bränsletryck: 5 Bar

Laddtryck: 1,4 Bar

Tryckregulator 1:1

Anmärkningar: Även om bränsletrycket är 6,5 Bar vid fullt laddtryck kommer FPD-XR att fungera i det här exemplet eftersom det statiska bränsletrycket ställdes in enligt kraven. FPD-R kan inte användas i detta scenario. Vakuum / boost slangen måste anslutas till FPD.

Anslutningar

Det anodiserade aluminiumhuset har två valbara gängade male  8AN ORB (3/4 "-16 UNF) eller 3/8" NPT. Finns även med AN6 , AN8 eller AN10 slanganslutning.

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen