Öppning och stängning av bränslespridare skapar tryckpulser i bränslesystemet vilket kan leda till instabilt bränsletryck. För att uppnå ett säkert och konsekvent bränsletryck krävs ofta en bränslepulsdämpare (FPD= fuel pulse damper). FPD: s inre membran absorberar oscillerande pulser och stabiliserar bränsletrycket. Denna korrigering kan mätas i hela RPM-området och kan ofta hjälpa tomgångsegenskaper, speciellt med högflödesspridare. Vidare kan en bränslepulsdämpare hjälpa till att lösa oregelbundna lambda pikar, som vanligtvis upplevs som omöjliga att korrigera bort.
Vad gör Radium FPDs unika?
Radium Engineering FPD använder en vakuum / boost referensport som möjliggör en effektiv bränslepulsdämpare även vid förhöjda bränsletryck som när man använder en 1:1 bränsletrycksregulator.
Vad är skillnaden mellan FPD-R och FPD-XR ? FPD-R (grön topp) är något kortare än FPD-XR (svart topp) så att den kan användas i begränsade utrymmen
Vilken FPD VÄLJER jag ?
FPD-R (bränslepulsdämpare) och FPD-XR (bränslepulsdämpare-extra stort reglerområde) .
FPD-R Grundtryck = 2,75 - 4,4 Bar (statiskt)
FPD-XR Grundtryck = 2,75 - 8,3 Bar (statiskt)
Grundtryck är bränsletrycket uppmätt när bränslepumpen körs UTAN en vacuum ansluten till bränsletrycksregulatorn.
VIKTIGT: Områdena ovan är endast statiska bränsletryck. Vilket dynamiskt bränsletryck som skapas av en tryckregulator utanför detta intervall är acceptabelt, men endast när grundtrycket "statiskt" bränsletryck är inställt inom dessa områden och vakuum / boost slangen inte är ansluten.
Exempel 1:
Fordon: Mitsubishi EVO
OEM-statiskt bränsletryck: 3 Bar
Laddtryck: 1,4 Bar
Tryckregulator 1:1
Anmärkningar: Även om bränsletrycket är 4,4 Bar vid fullt laddtryck, kan antingen FPD-R eller FPD-XR fungera i det här exemplet eftersom det statiska trycket är inom rekommendationerna . Vakuum / boost slangen måste anslutas till FPD.
Exempel 2:
Fordon: BMW E46 M3
OEM-statiskt bränsletryck: 5 Bar
Laddtryck: 1,4 Bar
Tryckregulator 1:1
Anmärkningar: Även om bränsletrycket är 6,5 Bar vid fullt laddtryck kommer FPD-XR att fungera i det här exemplet eftersom det statiska bränsletrycket ställdes in enligt kraven. FPD-R kan inte användas i detta scenario. Vakuum / boost slangen måste anslutas till FPD.
Anslutningar
Det anodiserade aluminiumhuset har två valbara gängade male 8AN ORB (3/4 "-16 UNF) eller 3/8" NPT. Finns även med AN6 , AN8 eller AN10 slanganslutning.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen